ALLIN > חינוך ונוער > נוער > מעוניינים להתגייס ליחידות מובחרות? הכתבה הזו בשבילכם

מעוניינים להתגייס ליחידות מובחרות? הכתבה הזו בשבילכם

מעוניינים להתגייס ליחידות מובחרות? הכתבה הזו בשבילכם

בימים אלה עונת הגיוסים בשיאה, אבל עם תום החגים תחל תקופת ימי הגיבוש ליחידות המובחרות של צה"ל. אז אם גם אתם מלש"בים והשאיפה שלכם היא להתקבל לאותן יחידות, כדאי שתקראו את המדריך המלא לכושר קרבי. כך תגיעו מוכנים ותגדילו את הסיכויים לעבור את הסינון הקפדני

אם נתבסס על הנתונים שמראים באתרי החדשות קיימת מידי שנה ירידה הדרגתית באחוז המתגייסים לקרבי, אבל אם תשאלו את דור דגני הוא לא מרגיש בזה. דגני, יוצא יחידת אגוז והיזם והבעלים של "כושר קרבי דגני", מאמן מידי יום עשרות קבוצות כושר קרבי בכל רחבי הארץ בהן נערים ונערות שכל חלומם הוא להתגייס ליחידות המובחרות בצה"ל. אתם בוודאי תופתעו לשמוע שחלקם אפילו לא עולה על גיל 12.

"יש הרואים בצבא מחויבות אני מאמין שמדובר בהזדמנות. הצבא זו מסגרת התורמת מאוד למבנה האישיותי של כל אחד ואחת מאיתנו. היא מחדירה בנוער ערכים, מבגרת אותם והופכת אותנו לאנשים טובים יותר. במיוחד ביחידות הקרביות שם נותנים דגש רב על עזרה הדדית, דוגמא אישית, יחסי אנוש ועוד", מסביר דור דגני.

האם אפשר "להתכונן" לצבא ואיך אפשר לעבור את הגיבושים בהצלחה?

"כושר קרבי הוא מושג שגור בקרב בני הנוער העומדים רגע לפני גיוס, אבל רבים מהם מגיעים לימי גיבוש ומיונים ונוכחים לגלות שלמרות שהם מתאמנים באופן קבוע הם פשוט לא מצליחים להתמודד עם האינטנסיביות והעומס הקיים בגיבוש ופורשים לאחר דקות ספורות. רק אז ,למעשה, הם מבינים את השוני המשמעותי בין להיות בכושר לכושר קרבי", אומר דגני ומוסיף, "הגוף עלול להגיב למצבים אלה בצורה של הלם גדול לגוף ולנפש, ולכך השפעה קוגניטיבית שלילית, תסכול ופרישה מיום הגיבוש. במקרים חמורים יותר יש ירידת וחשש משירות קרבי הדורש מאמץ פיזי, תחושת חוסר ביטחון עצמי וקושי לעמוד בפני האתגר. זו בדיוק הסיבה שלא כדאי להקל ראש בכל הנושא של הכנת הגוף ליום הגיבוש. כדאי להגיע כשאנחנו מוכנים ויודעים למה לצפות".

כושר קרבי שונה באופיו מכל סוג כושר אחר. כושר קרבי מבוסס ומיועד לגיבושים בהם בוחנים: איתנות, חוזק מנטלי וחוזק פיזי, עקביות ומעל הכל – גישה. לרוב במהלך אימוני הכושר הקרבי ישלבו מספר אלמנטים, כגון: סחיבת משקל, ספרינטים, תרגילי דינמיקה קבוצתית, זחילות, כוח מתפרץ בעת ובעונה אחת מתוך מטרה להרגיל את סיבולת לב הריאה, לתרגל עמידה בעומסים גדולים לזמנים ארוכים וכמובן לדמות את יום הסיירות או השירות עצמו.

מה הטיפ המשמעותי שהיית נותן למלש"בים העומדים לפני יום סיירות או גיוס ליחידה קרבית?

"אימון יעיל מאוד יכול להתבצע על חול ים, היות וחלק ניכר מימי הסיירות וגם לאחר מכן בהרבה מהיחידות הקרביות בסדיר מתבצעים האימונים בחול וחלקם אף בעליות תלולות. האלמנט המרכזי שכדאי לייעל הוא חשיבה תחת מאמץ, למשל: חפירת בור תוך כדי מענה על שאלות אישיות, מענה על שאלות ידע כללי תוך נשיאת אלונקות וכד'. אלה כמובן רק מקצת הדוגמאות, אבל בכולם אנו נבחנים על שיקול הדעת, קור הרוח, האסרטיביות והעמידות שלנו בפני אותם אתגרים. כדאי לתרגל את האופן בו מנתקים במידת האפשר את הגוף והראש. כך נצליח יותר ונוכל לעמוד בקושי המנטלי", מסביר דגני.

"עוד אלמנט שחשוב לתת עליו את הדגש הוא פרק זמן ההתאוששות. היות ומדובר בקצב אימון מהיר ואינטנסיבי אין הרבה מקום לזמני מנוחה גדולים בין התרגילים. באימון כושר קרבי נמדדת היכולת להתאושש מהר מתרגיל פיזי מאומץ ולהמשיך לתרגיל נוסף תוך שמירה על נחישות ועקביות".

כיצד הפעילות בקבוצת כושר קרבי מספקת לנערות והנערים סיכויים טובים יותר להתקבל ליחידות המובחרות?

"האימון שהמדריכים ב'כושר קרבי דגני' מבצעים מתבסס על שני אלמנטים עיקריים. האלמנט הראשון – אימון פיזי שמשתפר ככל שמתמידים באימונים ומאפשר עמידה בלוחות זמנים מצומצם יותר בכל פעם מחדש, מהירות תגובה ושיקול הדעת שמפעילים החניכים בכל תרגיל. אלמנט שני – שהוא לא פחות חשוב מזה הראשון הוא הפן הנפשי והאישי. כל חניך מגיע מרקע שונה, יכולות אחרות וחשיבה שונה. רובם ככולם יכולים להעיד שהאימונים לצד החוסן הפיזי שיפרו את הדימוי העצמי, הערבות ההדדית כלפי החברים לקבוצה ובכלל, התרומה, רוח ההתנדבות ועוד רבים וערכים חשובים, שלעתים כלל לא היו בקרב הנערים בתקופת התיכון. הקבוצה באופן מובהק הופכת אותם לאנשים טובים יותר".

מתי להערכתך הייתי ממליץ להתחיל עם אותם אימונים?  

"הקבוצות אצלנו מאוד מגוונות יש ילדים שמתחילים בגיל 13 ונהנים משיעור ממש כמו כל חוג ספורטיבי אחר. הנערים הבוגרים יותר כבר באים לרוב עם מטרה ברורה להגיע ליחידות קרביות, שם האימונים כבר יותר ממוקדים וממש מועברים כמעין סימולציה לימי הגיבוש, הסיירות והשירות הסדיר כך שיספק להם סיכויים גבוהים להצלחה".

צילום: כושר קרבי דגני

 

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

Comments are closed.

תפריט